ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္အား ျပဳျပင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေစမည့္ Yangon City Concept Plan (2040) ေရးဆြဲရန္ အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲကို ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန႔ ႏွင့္ ၁၆ ရက္ေန႔တုိ႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ကမၻာေအးေစတီလမ္းရွိ Micasa ဟိုတယ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း သတင္း ရရွိသည္။
အဆိုပါ ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ၿမိဳ႕ရြာႏွင့္ အိုးအိမ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဦးစီးဌာန၊ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ၊ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဦးစီးဌာန၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးေရး အဖြဲ႕၊ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး မီးသတ္ဦးစီးဌာန၊ ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္း အာဏာပိုင္၊ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္ သစ္ေတာေရးရာ ၀န္ႀကီးဌာန၊ သိပၸံႏွင့္နည္းပညာ ဌာန ဗိသုကာပညာရွင္မ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ား ပူးေပါင္း၍ စာတမ္း၂၅ ေစာင္ ဖတ္ၾကား ေဆြးေႏြးခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
ယင္းကဲ့သို႔ ေဆြးေႏြးရာတြင္ ေရတိုအေနျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္၏ လူေနက်ဲပါးသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ လူေနထူထပ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေအာင္ ျဖည့္ဆည္း ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္းႏွင့္ လုိအပ္လာပါကမူ ၿမိဳ႕ဧရိယာအား ထပ္မံခ်ဲ႕ထြင္ႏိုင္ေရး စဥ္းစားသင့္ေၾကာင္းကို စာတမ္းရွင္အခ်ဳိ႕က တင္ျပေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။
လက္ရွိအေနအထားအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႔ေန လူထုအတြက္ အိမ္ရာျဖင့္ ေနထိုင္မႈမွာ အိမ္ေထာင္စု ၁၄ စုလွ်င္ ၁၀ အိမ္ႏႈန္းျဖင့္ ေနထုိင္ေနရ . . . |
အေျခခံအိမ္ယာ လိုအပ္ခ်က္ ဘယ္လိုရွိမလဲ
၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ လူဦးေရမွာ ေလးသန္းနီးပါးခန္႔သာရွိၿပီး လက္ရွိတြင္ ငါးသန္းေက်ာ္ မွ ေျခာက္သန္းနီပါးအထိ တိုးပြားလာရာ အဆိုပါလူဦးေရအတြက္ အေျခခံအိမ္ယာ လိုအပ္ခ်က္မွာလည္း အဓိကအေရးႀကီးေသာ အခ်က္ ျဖစ္သည္။ လက္ရွိအေနအထားအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေနလူထုအတြက္ အိမ္ရာျဖင့္ေနထိုင္မႈမွာ အိမ္ေထာင္စု ၁၄ စုလွ်င္ ၁၀ အိမ္ႏႈန္းျဖင့္ ေနထုိင္ေနရသည္ဟု သိရသည္။
“တိုးပြားလာမယ့္လူဦးေရအတြက္ သူတုိ႔ေတြ ဘယ္မွာေနမလဲဆိုတာ အေရးႀကီးပါတယ္။ လူဦးေရက ေနာက္ထပ္ငါးသန္းထပ္တိုးမွာျဖစ္တဲ့ အတြက္ အိမ္ရာလိုအပ္ခ်က္ကလည္း မ်ားလာႏိုင္ပါတယ္။ တြက္ခ်က္မႈ ေတြအရ လာမယ့္ ၂၀၄၀ မွာရန္ကုန္ ၿမိဳ႕မွာ တစ္ႏွစ္ကို အိမ္ရာ ၂၅၀၀၀ ေလာက္လိုအပ္မယ္လို႔ အၾကမ္းဖ်င္း တြက္ခ်က္ထားပါတယ္။ ေပ ၄၀_ေပ ၆၀ နဲ႔တြက္ခ်က္ရင္ တစ္ႏွစ္ကိုေျမဧက ၂၅၀၀ ေလာက္ လိုအပ္ပါမယ္။ အခု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာစက္မႈဇုန္ေတြမ်ားေနလို႔ လူေနသိပ္သည္းမႈေလ်ာ့နည္းတာလည္း တစ္ခ်က္ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ၿမိဳ႕သစ္ ေတြက တခ်ိဳ႕လူေနက်ဲတဲ့ေနရာေတြ မွာ အိမ္ရာစီမံကိန္းေတြ ေဆာက္ၿပီး တိုးလာမယ့္ လူဦးေရအတြက္ ထိန္းသြားသင့္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္”ဟု ၿမိဳ႕ရြာႏွင့္အိုးအိမ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဦးစီးဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးကတင္ျပေဆြးေႏြး သြားခဲ့သည္။
ႏွစ္ဆတိုးလာမယ့္ လူဦးေရနဲ႔ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား လိုအပ္ခ်က္
လာမည့္ ၂၀၄၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ႏွစ္ဆတိုးလာမည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ လူ ဦးေရအတြက္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား လိုအပ္ခ်က္မ်ား ရွိလာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုလက္ရွိကာလအထိ ရန္ကုန္တိုင္း ေဒသႀကီးအတြက္ လိုအပ္သည့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ပမာဏကို ရန္ကုန္တိုင္း ေဒသႀကီးအတြင္းမွ ရရွိေသာလွ်ပ္စစ္ အရင္းအျမစ္မ်ားျဖင့္ အျပည့္အ၀ ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ျခင္း မရွိေသးေၾကာင္း၊ ယင္းအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဓာတ္အား စနစ္မွ လိုအပ္ခ်က္ကို ရယူသံုးစြဲေနရသည္။
“ရန္ကုန္တိုင္း ေဒသႀကီးအတြင္း က ထုတ္တဲ့ ဓာတ္အားခြဲ႐ံု အကုန္လံုးက ဓာတ္အားေတြက ေပးေ၀တဲ့ပမာဏက မလံုေလာက္တဲ့အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဓာတ္အားစနစ္ကေန လိုအပ္ခ်က္ကို ရယူသံုးစြဲေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာက သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ကလည္း ခြဲတမ္းနဲ႔ရတာျဖစ္တယ္။ ေရအားလွ်ပ္စစ္ကလည္း မထုတ္ႏိုင္ဘူး။ ဒီအေျခအေနေၾကာင့္မို႔ မလံုေလာက္တာပါ။ ၿပီးေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ဓာတ္အားေပးစနစ္က ေတာင္နဲ႔ေျမာက္ ကို သြယ္တန္းၿပီး ေပးေနတာျဖစ္တဲ့ အတြက္ ၾကားထဲမွာ ဓာတ္အားေလ်ာ့တာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တိုးလာတဲ့ လူဦးေရအတြက္ျဖည့္ဆည္း ႏိုင္ေအာင္လို႔ ၂၃၀ ေကဗီ၊ ၆၆ ေကဗီ ပတ္လမ္းေတြနဲ႔ ဓာတ္အားေပးတာ လုပ္သြားဖို႔ရွိပါတယ္”ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ေတာ္လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးအဖြဲ႕မွ အင္ဂ်င္နီယာခ်ဳပ္ ဦးေက်ာ္ေက်ာ္က ယင္းစာတမ္းဖတ္ပြဲတြင္ တင္ျပေဆြးေႏြး သြားခဲ့သည္။
အကယ္၍ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဧရိယာအား ထပ္ခ်ဲ႕ရန္ လိုအပ္လာပါက ေတာင္ပိုင္းခ႐ိုင္ျဖစ္ေသာ ဒလ၊ သန္လ်င္၊ ေက်ာက္တန္း၊ ကြမ္းျခံကုန္း ပင္လယ္၀ေဒသမ်ားအထိ ခ်ဲ႕ထြင္၍ ရႏိုင္ေၾကာင္း . . |
ေရလိုအပ္ခ်က္ကို ဘယ္လို ျဖည့္ဆည္းေပးမွာလဲ
လက္ရွိကာလ အေနအထားအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ တစ္ရက္လွ်င္ ေရ ဂါလန္ ၁၆၀ သန္းေပးေ၀ႏိုင္သျဖင့္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားရွိေနေသးေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္လည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေနလူထု အေနျဖင့္ ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္၏ ေရေပးေ၀မႈကို ၆၂ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ သံုးစြဲေန ၿပီး က်န္ရွိသည့္ ၃၈ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္၏ ေရေပးေ၀မႈကို မသံုးစြဲဘဲ ကိုယ့္အစီအစဥ္ျဖင့္သာ သံုးစြဲေနၾကေၾကာင္း သိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ၊ ေရႏွင့္သန္႔ရွင္းမႈ ဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက “တိုးလာမယ့္လူ ဦးေရအတြက္ ေရလိုအပ္ခ်က္ကလည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ၂၀၄၀ Structure Plan အရ တိုးျမင့္လာမယ့္ လူဦးေရအတြက္ ေျပလည္ေစမယ့္ ေရေပးေ၀ေရးစီမံကိန္း အသစ္ေတြကို ေဆာင္ရြက္သြားဖို႔ လ်ာထားပါတယ္။ အဲဒီအတြက္စီမံကိန္း သံုးေလးခုေလာက္ စဥ္းစားထား တယ္။ အဲဒီစီမံကိန္းေတြ ၿပီးရင္ေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကို တစ္ေန႔ေရဂါလံ သန္း ၅၂၀ အထိ ေပးေ၀လာႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အခုလက္ရွိ ေရေပးေ၀မႈကိုလည္း ေကာင္းေအာင္လုပ္မယ္။ ေရအေလအလြင့္ နည္းပါး ေအာင္လုပ္မယ္။ လက္ရွိပိုက္ network ေတြကလည္း ႏွစ္ ၁၀၀ ၀န္း က်င္ရွိေနပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ ပိုက္ေပါက္ၿပီး ေပးသေလာက္ မေရာက္တာလည္းရွိပါတယ္။ ခုေတာ့ downtown မွာ ပိုက္ေတြျပန္ျပင္ေနပါတယ္။ ၿမိဳ႕တိုးခ်ဲ႕တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ၿမိဳ႕တြင္းမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လိုအပ္ေနတဲ့ေရကို အလံုအေလာက္ ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္သြားဖို႔လိုတယ္။ အ၀ီစိတြင္းတူးတာေတြကိုလည္း ေလွ်ာ့ခ်သြားဖို႔ ရွိပါတယ္”ဟု အဆိုပါေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
မိလႅာစနစ္လည္း မရွိမျဖစ္ လိုအပ္တယ္
မိလႅာစနစ္မွာလည္း မရွိမျဖစ္ လိုအပ္လ်က္ရွိရာ ယခုလက္ရွိရန္ကုန္ ၿမိဳ႕၏ မိလႅာစြန္႔ပစ္မႈစနစ္မွာ အဆင္ ေျပေစ႐ံုဆိုသည့္ အတိုင္းအတာသာ ရွိေနေသးေၾကာင္း၊ ၂၀၄၀ တြင္ မဟုတ္ဘဲလာမည့္ ၂၀၂၀ ျပည့္ႏွစ္ အတြင္း၌ပင္ ယခုလက္ရွိ မိလႅာစနစ္ အတိုင္းအသံုးျပဳရန္ပင္ အခက္အခဲ မ်ားရွိလာမည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ယင္းအတြက္ကိုလည္း စဥ္းစားသင့္သည္ဟု သံုးသပ္မႈမ်ား ရွိေနသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ လက္ရွိမိလႅာစြန္႔ ပစ္မႈစနစ္မွာ ၿမိဳ႕တြင္းေျခာက္ၿမိဳ႕နယ္ ႏွင့္ ဒဂံုၿမိဳ႕နယ္တစ္စိတ္တစ္ေဒသ၊ မဂၤလာေတာင္ညြန္႔ၿမိဳ႕နယ္ တစ္စိတ္ တစ္ေဒသတို႔ကို မိလႅာျပြန္စနစ္ကို အသံုးျပဳေနျခင္း ျဖစ္သည္။ အျခား ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္မူ ပိုက္လုိင္းစနစ္ျဖင့္ အသံုးျပဳလ်က္ရွိေၾကာင္း၊ မိလႅာျြပန္ စနစ္ျဖင့္ အသံုးျပဳေနေသာ မိလႅာတြန္းစက္အိုးမ်ားမွာ ၁၂၃ ႏွစ္ ရွိေနၿပီ ျဖစ္၍ ႏွစ္စဥ္ျပဳျပင္မြမ္းမံ၍ အသံုး ျပဳေနရေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
“သန္လ်က္စြန္း ေရဆိုးသန္႔စင္ စက္႐ံုမဖြင့္ခင္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကထြက္ ရွိတဲ့ေရဆိုးေတြကို ျမစ္ထဲကို တိုက္ ႐ိုက္စြန္႔ပစ္ပါတယ္။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ သန္လ်က္စြန္း ေရဆိုးသန္႔စင္စက္႐ံု ဖြင့္ၿပီးမွာေတာ့ ေရဆိုးေတြကို စက္႐ံု မွာသန္႔စင္ၿပီးမွ ျမစ္ထဲကို စြန္႔ပစ္မႈ လုပ္ခဲ့တယ္။ တိုးလာမယ့္လူဦးေရ အတြက္ကို ျမစ္နဲ႔နီးတဲ့ေနရာေတြျဖစ္တဲ့ အလံု၊ ပိေတာက္ေခ်ာင္းစတဲ့ ေနရာေတြမွာ ေရဆိုးသန္႔စင္ႏိုင္တဲ့ အစီအစဥ္ေတြ တိုးခ်ဲ႕လို႔ရပါတယ္”ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ၊ ေရႏွင့္သန္႔ရွင္းမႈဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက တင္ျပေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
အမိႈက္သိမ္းစနစ္ပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္အတြင္း ေနထိုင္ေသာ လူဦးေရႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ႏိုင္သည့္ အမိႈက္သိမ္းဆည္း စြန္႔ပစ္မႈစနစ္မွာလည္း အေျခခံလိုအပ္ေၾကာင္း၊ လက္ရွိအေနအထားအရ အမိႈက္သိမ္းစနစ္တြင္ အားနည္းမႈအခ်ဳိ႕ ရွိေနေၾကာင္း၊ ၂၀၄၀ လူတစ္ဦး၏ အမိႈက္စြန္႔ပစ္မႈမွာ ၀ ဒသမ ၅ ကီလို ဂရမ္ရွိလာမည္ျဖစ္၍ အမိႈက္သိမ္း လုပ္သား၀န္ထမ္း ၂၀၀၀၀ ခန္႔၊ အမိႈက္သိမ္းယာဥ္ အစီးေရ ၁၀၀၀ ခန္႔ လိုအပ္မည္ျဖစ္၍ ယင္းအတြက္ကိုလည္း ႀကိဳတင္စီမံထားရန္ လိုအပ္လာၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးဆိုင္ရာ စာတမ္းရွင္တစ္ဦးက ဖတ္ၾကားေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
“လူဦးေရတိုးလာနဲ႔အတူ လူ တစ္ဦးရဲ႕အမိႈက္စြန္႔ပစ္မႈက ႏွစ္ဆနီးပါး တိုးလာမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ အမိႈက္သိမ္း၀န္ထမ္း၊ ကားေတြလိုလာမယ္။ ေနာက္ဆံုးစြန္႔ပစ္တဲ့ အမိႈက္ပံုေနရာ ေတြ ေရြးခ်ယ္ထားဖို႔ လုိပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေရထု၊ ေလထုညစ္ညမ္းမႈ ဆိုင္ရာကိစၥရပ္ေတြပါ။ ျမစ္ကမ္း နံေဘးစက္႐ံုေတြက စြန္႔ပစ္တဲ့ ေရဆိုးေတြက ျမစ္ေတြထဲကို ေရာက္ရွိတယ္။ အဲဒီအတြက္ ျမစ္ေရညစ္ညမ္းမႈေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒါကိုထိန္း ခ်ဳပ္ဖို႔အတြက္ National စံႏႈန္းတစ္ခု ဒါမွမဟုတ္ အာဆီယံစံႏႈန္း တစ္ခု သတ္မွတ္ေပးၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္”ဟု ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးဆုိင္ရာ လုပ္ငန္းမ်ားကို ေလ့လာ လုပ္ကိုင္ေနသူတစ္ဦးက တင္ျပေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
လမ္းေတြေကာင္းဖို႔ေရာ ဘယ္လိုစဥ္းစားထားလဲ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ အဓိကလမ္းမႀကီးမ်ားအျဖစ္ ျပည္လမ္း၊ ကမၻာေအး ေစတီလမ္းစသည္တို႔ တည္ရွိေၾကာင္း၊ အေရွ႕အေနာက္သြယ္တန္း လမ္းမ်ားအျဖစ္ က်ဳိက္၀ိုင္းဘုရားလမ္း၊ ပါရမီ လမ္း စသည္တို႔ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ မတ္လတြင္ ေကာက္ယူခဲ့ေသာ စာရင္းအရ ရန္ကုန္တစ္ၿမိဳ႕လံုးတြင္ လမ္းမိုင္ရွည္ စုစုေပါင္း ၂၇၆၉ မိုင္ ရွိေၾကာင္း၊ ယင္းလမ္းမ်ာအား အမ်ဳိးအစားမ်ား ခြဲျခားထားၿပီး ကတၱရာလမ္း၊ ကြန္ကရိလမ္း၊ ေျမသားလမ္း တို႔ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ဆက္သြယ္သြားလာေရးတြင္ ကားလမ္း၊ ရထားလမ္း၊ ပင္လယ္ ေရေၾကာင္းလမ္း၊ ေလေၾကာင္းလမ္း တို႔အနက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ဆက္သြယ္သြားလာေနသည္မွာ ကားလမ္း မွျဖစ္ေၾကာင္း၊ လမ္းမ်ားေကာင္း မြန္မွသာ အခ်ိန္တိုအတြင္း သြားလာႏုိင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ေနရာအမ်ားစုတြင္ လမ္းပ်က္စီးမႈ မ်ားျပားေနျခင္းေၾကာင့္ ခရီးလမ္း တစ္ခုအား အခ်ိန္တိုအတြင္း သြားလာ၍ မရႏိုင္ျခင္း၊ အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ လမ္းက်ဥ္းေျမာင္းျခင္းေၾကာင့္ ကားပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ရွိေနသည္။
ယာဥ္အစီးေရသံုးသိန္းနဲ႔ ႀကီးထြားလာတဲ့ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ လက္ရွိ ယာဥ္အစီးေရမွာ သံုးသိန္းခန္႔ရွိမည္ဟု ခန္႔မွန္းထားၿပီး ကားအစီးေရ၏ သံုးပံုႏွစ္ပံုမွာ ကိုယ္ပိုင္ကားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒုတိယအမ်ားဆံုး အငွားကားႏွင့္ ခရီးသည္တင္ ဘတ္စကားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
လက္ရွိရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ယာဥ္အစီးေရႏွင့္ပင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္းေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ျဖစ္ပြားေနေၾကာင္း၊ အထူးသျဖင့္ လွည္းတန္း၊ ေရႊဂံုတိုင္၊ သမိုင္းလမ္းဆံု၊ ရွစ္မိုင္လမ္းဆံု၊ ဘုရင့္ေနာင္လမ္းဆံု၊ ေျမနီကုန္းလမ္း ဆံုမ်ားသည္ ယာဥ္ေၾကာ႐ႈပ္ေထြးမႈ မ်ားျပားသည့္ အဓိက ပစ္မွတ္ေနရာ မ်ားျဖစ္ၿပီး ႐ံုးဆင္း႐ံုးတက္ခ်ိန္မ်ားတြင္ ပိုမိုဆိုးရြားေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ခရီးသည္တင္ ယာဥ္လိုင္း ၂၈၃ လိုင္းရွိရာ အဆိုပါ လိုင္းမ်ားမွ ၿမိဳ႕တြင္းအလယ္ဧရိယာ ကိုသာ ဗဟိုျပဳေျပးဆြဲေနၾက၍ ၿမိဳ႕တြင္း ဧရိယာတြင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ ဆို႔မႈမ်ားရွိေနေၾကာင္း၊ ကိုယ္ပိုင္ကား မ်ားအေနျဖင့္လည္း ၿမိဳ႕တြင္းဧရိယာ လမ္းမမ်ားေပၚတြင္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ ရပ္တန္႔ထား၍ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆုိ႔မႈ မ်ားျဖစ္ပြားေနေၾကာင္း သိရသည္။ ယင္းကဲ့သို႔လက္ရွိ ကားအစီးေရႏွင့္ပင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ႀကီးထြားေနရာ ထပ္မံ၍ လူဦးေရတိုးလာၿပီး ကားအစီးေရတိုးလာပါက ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ပိုမိုဆိုးရြားလာမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ကားမွတ္တိုင္အခ်ဳိ႕မွာ ကားလမ္းမေပၚတြင္ တည္ရွိျခင္းေၾကာင့္ ကားမ်ားမွတ္တိုင္တြင္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ ရပ္တန္႔ထားမႈကလည္း ျပႆနာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထို႔အတူ ယာဥ္ရပ္နား ႏိုင္သည့္ေနရာ အလံုအေလာက္ မရွိျခင္းကလည္း ျပႆနာတစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးတင္ျပခဲ့ၾကသည္။
တိုးပြားလာမယ့္ လူဦးေရအတြက္ ၿမိဳ႕ဧရိယာတိုးခ်ဲ႕ဖို႔ လိုသလား
လက္ရွိအေနအထားအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ဧရိယာမ်ားတြင္သာ လူေန ထူထပ္သိပ္သည္းမႈ မ်ားျပားေနၿပီး လိႈင္သာယာကဲ့သို႔ ၿမိဳ႕သစ္အခ်ဳိ႕မွ လြဲ၍ အျခားၿမိဳ႕သစ္ ဧရိယာမ်ားတြင္ လူေနထုိင္မႈက်ဲေနေၾကာင္း သိရသည္။ ၿမိဳ႕သစ္ဧရိယာမ်ားတြင္ စက္မႈဇုန္ေဖာ္ထုတ္မႈ မ်ားသည့္အတြက္ လူေနထိုင္မႈ က်ဲပါးေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထို႔ ေၾကာင္Structure Plan တြင္ ကာလတို စီမံခ်က္အေနျဖင့္ လူေနထုိင္မႈ က်ဲသည့္ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ လူေနထူထပ္ သိပ္သည္းလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္းႏွင့္ လိုအပ္လာပါ က ၿမိဳ႕ဧရိယာကို တိုးခ်ဲ႕သင့္ေၾကာင္းလည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။
“အခု Structure Plan က ၿမိဳ႕ သစ္တိုးခ်ဲ႕ေဖာ္ထုတ္ဖို႔ကိုေတာ့ မသတ္မွတ္ရေသးဘူး။ ရွိၿပီးသား ၿမိဳ႕သစ္ ၿမိဳ႕နယ္ထဲက လူေနက်ဲတဲ့ေနရာေတြ ကို ဒီထက္လူေန ထူထပ္လာေအာင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာေအာင္ပဲ ေဆာင္ရြက္သင့္တယ္။ ေနာက္ ၁၀ စုႏွစ္ တစ္ခုေလာက္ၾကာတဲ့အခါ ေရႊ႕ေျပာင္းလာတဲ့ လူေတြ၊ တိုးလာမယ့္လူေတြ အတြက္ပဲ ၿမိဳ႕ခ်ဲ႕ဖို႔လိုတာပါ”ဟု ဗိသုကာ ပညာရွင္တစ္ဦးက ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
အကယ္၍ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဧရိယာ အား ထပ္ခ်ဲ႕ရန္ လိုအပ္လာပါက ေတာင္ပိုင္းခ႐ိုင္ျဖစ္ေသာ ဒလ၊ သန္ လ်င္၊ ေက်ာက္တန္း၊ ကြမ္းျခံကုန္း ပင္လယ္၀ေဒသမ်ားအထိ ခ်ဲ႕ထြင္၍ ရႏိုင္ေၾကာင္း စာတမ္းရွင္တစ္ဦးက တင္ျပေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
“ရန္ကုန္Structure Plan ၂၀၄၀ မွာ လူဦးေရးတိုးလာရင္ လိုအပ္လာပါက ရန္ကုန္မွာရွိတဲ့ ခ႐ိုင္ကို ေလးခုကေနငါးခုအျဖစ္ ေျပာင္းလဲၿပီး ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း တင္ျပခ်င္ပါတယ္။ လူဦးေရ ၁၀ သန္းကို ျဖန္႔က်က္ေနရာခ်ႏိုင္ဖို႔အတြက္ဆိုရင္ ေတာင္ပိုင္းခ႐ိုင္ဘက္ကို ခ်ဲ႕လို႔ရႏိုင္ ပါတယ္။ ေတာင္ပိုင္းခ႐ိုင္က အေျခခ်ေနထိုင္လုိ႔ရတဲ့ အေနအထားရွိေန တယ္။ ေျမာက္ပိုင္းခ႐ိုင္ကေတာ့ ငလ်င္ေၾကာေတြနဲ႔ ရွိေနတဲ့အတြက္ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ တိုးလာမယ့္ လူဦးေရ အတြက္ စားနပ္ရိကၡာကို ဧရာ၀တီတိုင္း ေဒသႀကီးနဲ႔ ပဲခူးတိုင္းေဒသႀကီး တို႔က ယူလို႔ရႏိုင္တဲ့ အေနအထားမို႔ လို႔ပါ”ဟု စာတမ္းရွင္တစ္ဦးက ေဆြးေႏြးတင္ျပသြားခဲ့သည္။
က်န္းမားေရးက႑
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြင္း ၂၀၁၀- ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္ ေကာက္ယူခဲ့ေသာ စစ္တမ္းအရ အေရွ႕ပိုင္းခ႐ိုင္တြင္ အစိုးရေဆး႐ံု ၁၆ ခုႏွင့္ ပုဂၢလိက ေဆး႐ံု ၁၀ ခု၀န္းက်င္၊ အေနာက္ပိုင္း ခ႐ိုင္တြင္ အစိုးရေဆး႐ံု ၁၀ ခုႏွင့္ ပုဂၢလိကေဆး႐ံု ၂၁ ခု၊ ေတာင္ပိုင္း ခ႐ိုင္တြင္ အစိုးရေဆး႐ံု ၂၃ ခုႏွင့္ ပုဂၢလိကေဆး႐ံု တစ္ခု၊ ေျမာက္ပိုင္း ခ႐ိုင္တြင္ အစိုးရေဆး႐ံု ၂၅ ခုႏွင့္ ပုဂၢလိကေဆး႐ံုငါးခုတို႔ျဖင့္ က်န္းမာ ေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ ခံယူေနရျခင္း ျဖစ္ၿပီး အေရွ႕ပိုင္းခ႐ိုင္အတြင္း ပ်မ္းမွ် ဆရာ၀န္တစ္ဦးလွ်င္ လူနာ ၃၆၃၈ ဦး၊ အေနာက္ပိုင္းခ႐ိုင္တြင္ ဆရာ၀န္ တစ္ဦးလွ်င္ လူနာ ၁၄၀၀ ဦး၊ ေတာင္ပိုင္းခ႐ိုင္တြင္ ဆရာ၀န္တစ္ဦးလွ်င္ လူနာ ၁၈၁၇၆ ဦးႏွင့္ ေျမာက္ ပိုင္းခ႐ိုင္တြင္ ဆရာ၀န္တစ္ဦးလွ်င္ ၁၃၆၄၇ ဦးျဖင့္ ကုသေနရသည္ဟု စာတမ္းရွင္တစ္ဦးက တင္ျပေဆြးေႏြးသြားခဲ့သည္။
“ဆရာ၀န္နဲ႔ လူနာအခ်ဳိး မညီမွ်တာေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေရာဂါ ျဖစ္ပြားမႈကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္လည္း တီဘီနဲ႔ ၀မ္းပ်က္၀မ္းေလွ်ာ ေရာဂါ ေၾကာင့္ ေသဆံုးမႈႏႈန္း အမ်ားဆံုးျဖစ္ ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ တိုးပြားမယ့္လူဦးေရအတြက္ Structure Plan စဥ္းစားမယ္ဆိုရင္ က်န္းမာေရးက႑ကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္” ဟု ရန္ကုန္စီးပြားေရး တကၠသိုလ္မွ စာတမ္းရွင္တစ္ဦးက ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
စိမ္းလန္းမႈ ဧရိယာ ေလ်ာ့က်လာတဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္၏ ၿမိဳ႕လယ္ ဧရိယာမ်ားျဖစ္ေသာ ေက်ာက္တံတား၊ ပန္းပဲတန္းၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ တစ္ဧက၌ လူဦးေရ ၄၀၀ ခန္႔ေနထိုင္ေၾကာင္း၊ ထို႔အတူ လသာ၊ ပုဇြန္ေတာင္စေသာ ေနရာမ်ားတြင္လည္း လူေနထိုင္မႈ သိပ္သည္းလာျခင္းေၾကာင့္ ၿမိဳ႕တြင္း ဧရိယာမ်ားတြင္ စိမ္းလန္းမႈဧရိယာ (Green Area) မရွိသေလာက္ နည္းပါးသြားေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
“အခုရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္မွာ စိမ္းလန္းမႈ လံုး၀မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဒါ ေၾကာင့္ လူဦးေရတိုးရင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ က ပိုမိုလာႏိုင္ပါတယ္။ စိမ္းလန္းမႈ ရွိေတာ့မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ City Plan မွာ စိမ္းလန္းစိုေျပေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ထည့္သြင္းစဥ္းစားေရး ဆြဲေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ ကန္ေတာ္ႀကီး၊ အင္းယားပတ္၀န္းက်င္အျပင္ ေလွာ္ ကားကန္ဧရိယာ ၀န္းက်င္ကိုလည္း တစ္နည္းတစ္ဖံု ထိန္းသိမ္းေပးဖို႔ အၾကံျပဳခ်င္ပါတယ္”ဟု ၿမိဳ႕ရြာႏွင့္ အိုးအိမ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဦးစီးဌာနမွ လက္ေထာက္ညႊန္ ၾကားေရးမွဴး ေဒၚလိႈင္ေမာ္ဦးက ေဆြးေႏြးတင္ျပခဲ့သည္။
ထို႔ျပင္ ၿမိဳ႕ျပအေဆာက္အအံု တည္ေဆာက္မႈမ်ားျပားလာျခင္းႏွင့္ အတူ သဘာ၀ျမင္ကြင္းမ်ားပိတ္ဆို႔ လာျခင္းကိုလည္း ထိန္းသိမ္းသင့္ေၾကာင္း၊ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ ျမင္ ကြင္းမ်ားပိတ္ဆို႔လာျခင္း ထည့္သြင္း စဥ္းစားရန္လိုေၾကာင္း၊ ဆူးေလ ဘုရားပတ္၀န္းက်င္လည္း အထပ္ျမင့္ အေဆာက္အအံုမ်ား ေဆာက္လုပ္လာမႈေၾကာင့္ ဘုရားပတ္လည္မီတာ ၃၀၀ အတြင္း အထပ္ျမင့္ အေဆာက္အအံု တည္ေဆာက္မႈမ်ားကိုလည္း ထိန္းသိမ္းေပးရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း တင္ျပေဆြးေႏြးမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။
ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံုေတြကိုလည္း ဧရိယာသတ္မွတ္ၿပီး ထိန္သိမ္းသင့္တယ္
လက္ရွိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံု ၁၈၉ လံုး ရွိသည့္အနက္ ၿမိဳ႕လယ္ဧရိယာ ျဖစ္ေသာ ေက်ာက္တံတားၿမိဳ႕နယ္ တြင္ ၃၉ လံုးျဖင့္ အမ်ားဆံုးျဖစ္ေန ေၾကာင္း၊ ယင္းအတြက္ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံုရွိသည့္ ေနရာမ်ားကို သာမက ယင္းႏွင့္ဆက္စပ္ ပတ္၀န္းက်င္ကိုပါ ထိန္းသိမ္းမႈဧရိယာမ်ား ျပဳလုပ္သင့္ေၾကာင္း၊ ၀န္ႀကီးမ်ား႐ံုး ကဲ့သို႔ အေဆာက္အအံုမ်ားမွာ ဗိသုကာလက္ရာအရ သာမက ၿမိဳ႕တည္သမိုင္းအရပါ ထိန္းသိမ္းသင့္ေၾကာင္း လည္း ၀ိုင္း၀န္းေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။
“ေရွးေဟာင္းအေဆာက္အအံု စာရင္းေတြကို ၁၉၉၆ ခုႏွစ္္မွာ ထုတ္ ျပန္ေၾကညာခဲ့ၿပီး စုစုေပါင္း ၁၈၉ လံုး ရွိပါတယ္။ ဆူးေလဘုရားတ ည္ရွိရာ ေက်ာက္တံတားၿမိဳ႕နယ္မွာ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံု ၃၉ လံုးရွိၿပီးေတာ့ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံုအမ်ားဆံုး တည္ရွိရာၿမိဳ႕နယ္ ျဖစ္ပါတယ္။ လူဦးေရထူထပ္တယ္၊ ျမင္ကြင္းလမ္း ေၾကာင္းေတြ၊ Landmark အရပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အေဆာက္အအံုသစ္ေတြ ေဆာက္လုပ္ခြင့္ျပဳမယ္ဆိုရင္ အေဆာက္အအံုအျမင့္နဲ႔ ဒီဇိုင္းကို စနစ္တက် စိစစ္ခြင့္ျပဳဖို႔ လိုအပ္ေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္”ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ၊ အင္ဂ်င္နီယာဌာန၊ အေဆာက္အအံုမွ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက ေဆြးေႏြး တင္ျပခဲ့သည္။
ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ားအေပၚတြင္ ဗိသုကာပညာရွင္တစ္ဦးက “ျပည္လမ္းက ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး႐ံုး ေနရာကို ယူလိုက္ၿပီး လြတ္တဲ့ေျမကြက္လပ္မွာ အေဆာက္အအံုေဆာက္တာ Image Heritag ကိုထိခိုက္တယ္။ အလားတူ ၀န္ႀကီးမ်ား႐ံုးကိုလည္း ထိန္သိမ္းေပးမယ္လို႔ေျပာၿပီး ယူသြားမယ္။ ၿပီးေတာ့ေဘးက ေျမကြက္လပ္ မွာ အေဆာက္အအံုေတြ ေဆာက္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ” ဟု အၾကံျပဳေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
ၿမိဳ႕ေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲမႈ
လက္ရွိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ အစီအစဥ္က်နမႈမရွိေသာ ေျမအသံုးခ်မႈမ်ား၊ အစိုးရပိုင္ေျမႏွင့္ စည္ပင္ပိုင္ေျမမ်ားအား က်ဴးေက်ာ္ေနထိုင္မႈမ်ား၊ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာေနရာမ်ားတြင္ က်ဴးေက်ာ္ေနထိုင္ျခင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေဆာင္ရြက္နုိင္ရန္ အခ်ိန္ကိုက္စီမံကိန္းမ်ားေရးဆြဲႏိုင္မႈ မရွိျခင္း၊ စက္မႈလက္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား လူေနရပ္ကြက္မ်ား၊ စီးပြားေရးဧရိ ယာမ်ားအတြင္း ၾကဲျပန္႔စြာ တည္ရွိေနျခင္းတို႔ ျဖစ္ေပၚလ်က္ ရွိျခင္းေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အပိုင္းအား နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ေျဖရွင္းသြားရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း စာတမ္း ရွင္တစ္ဦးကေဆြးေႏြးတင္ျပခဲ့သည္။
ယင္းအတြက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ရွိ Open Space ဧရိယာမ်ားကို က်ဴးေက်ာ္မႈမရွိေအာင္ ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းသြားရန္၊ စနစ္က်နမႈ မရွိသည့္ ေနရာမ်ား၊ ရပ္ကြက္မ်ားအား အိမ္ရာစီမံကိန္းမ်ား အျဖစ္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္လည္း လိုအပ္ေၾကာင္း တင္ျပ ေဆြးေႏြးမႈလည္း ရွိခဲ့သည္။
အလားတူ ေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈဆိုင္ရာ စာတမ္းရွင္တစ္ဦးကလည္း ႏိုင္ငံျခားသား အမည္ေပါက္ေျမမ်ား၊ က်ဴး ေက်ာ္ေျမမ်ား၊ မီးေလာင္ေျမမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးေရး လုပ္ငန္းတြင္ အက်ဳိးရွိစြာ ေဖာ္ထုတ္ သင့္ေၾကာင္းႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း ေရးဆြဲရာတြင္ အမ်ားျပည္သူတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ ပန္းျခံ၊ လမ္းတံတား၊ အိမ္ရာ စသည္တို႔အား ပိုမိုတိုးတက္ ေကာင္းမြန္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရန္၊ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းထား ရွိသင့္သည့္ ဧရိယာမ်ားအား ထိန္းသိမ္းထားရန္၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလိုသူမ်ားအတြက္ ဇုန္နယ္ေျမမ်ားသတ္မွတ္၍ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား ထုတ္ျပန္ထားရန္လည္း လိုအပ္သည္ဟု ေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈဆိုင္ရာ စာတမ္းရွင္တစ္ဦးက ေဆြးေႏြးဖတ္ၾကားခဲ့သည္။
Eleven Media Group
0 comments:
Post a Comment